-->

tiistai 8. marraskuuta 2022

Heinäkuu 2021 / osa 2

 Tosiaan, T:n lomareissun aikaan yhteydenpidossa oli muutamankin päivän taukoja, mutta tästäkin sain "haukut"; kuulemma minun olisi pitänyt pyytää ottamaan yhteyttä. Tämä ei ole tuntunut kovin hyvältä perustelulta, koska olin jo ehtinyt ns. tottua siihen "sääntöön", ettei T:tä saa häiritä kun hän juo. Nythän oli tiedossa, että hän on seurassa, jossa juo.

Näissä tilanteissa katson yhteydenpidon olevan enemmän T:n kuin minun varassa, eikä pitäisi olla mitenkään ylitsepääsemätön ponnistus laittaa edes hyvän yön toivotusta iltaisin. Perustelen tätä sillä, että elämme käytännössä kaukosuhteessa ja tällöin päivittäinen yhteydenpito olisi tärkeää. Olisi täysin eri asia jos asuisimme saman katon alla. Tästä olen T:lle puhunutkin; reissuja olisi helpompi kestää, mikäli hän edes palaisi reissulta suoraan luokseni.

T on ollut minulle kiukkuinen siitä, että yhdessä ollessa asiat sujuvat hyvin, mutta jos ollaan yli vuorokausi erossa, alkaa "show". Olen koittanut selittää asiaa hänelle sillä, että hän tuntuu unohtavan minut kun emme ole yhdessä. Aina kun tapaamme, se on ns. uusi Tinder-deitti T:lle; tältä minusta on tuntunut. Suhde on kuitenkin jatkunut pitkään ja kaikenlaista on tapahtunut. T ei tunnu ymmärtävän sitä, että tässä on kyse tapahtumaketjusta ja jatkumosta, ei irrallisista tapahtumista. Mutta takaisin heinäkuuhun 2021.

Kuun puolivälin tienoilla aikuinen lapseni sanoi, ettei minun pitäisi välittää niin paljon T:stä. No, minkäs sitä tunteilleen voi. Samoihin aikoihin T on viestissä myöntänyt, että hänen juomisensa on ongelma. Tällöin olen kommentoinut, että ongelmana on se, että aina kun olemme erossa, hän juo kaksin käsin. Nämä tilanteet tuntuvat minusta ahdistavilta ja pelottavilta; tavallaan tuntuu siltä, ettei tilanne ole minun hallinnassani enkä tiedä mitä tapahtuu. T puolestaan ei tunnu ymmärtävän sitä, että nämä seikat vaikuttavat minuun, vaikka en paikalla olisikaan.

Olen heinäkuussa myös kiinnittänyt huomiota siihen, että juon itse enemmän kuin yleensä. En mitenkään suuria määriä, mutta kuitenkin. Juominen T:n kanssa johti valvomiseen ja valvominen siihen, että T nukkui kaikki päivät. Olen laittanut T:lle viestin: "Joku muutos on tultava".

Samoihin aikoihin olen viestittänyt T:lle, ettemme enää puhu asioista. Aiemmin olen ollut siinä uskossa, että keskusteluyhteys heikkeni vasta lokakuussa 2021, mutta viestien tutkiminen osoitti muuta. Olen ollut oman henk.koht. elämäni vastuista ja murheista rasittunut, eikä sen päälle olisi enää tarvittu kumppanin alkoholiongelmaa, josta toinen osapuoli kaiken lisäksi kieltäytyy syvällisemmin puhumasta.

Viestittelin T:n kanssa myös siitä, että yhteinen aikamme voitaisiin käyttää paremmin. Totesin T:lle, että koitan näyttää hänelle pystyväni tekemään omille ongelmilleni jotain, eikö T voisi tehdä samoin. "Tuo voisi olla hyvä idea".


Poden tietynlaista pelkoa alkoholia kohtaan, samoin minulla on aika voimakas hylkäämisen pelko. Ehkäpä pahin asia, jonka minulle voi tehdä on se, että hylkää minut viinan takia. Traumatausta. Nyt tuntui pahalta lukea heinäkuisia viestejä; olen koittanut huolellisesti selittää ja perustella omia pelkojani, mutta T ei ilmeisesti ole ymmärtänyt. Tai sitten hän ei vaan välittänyt.

Olen ollut suhteen alkuvaiheessa ahdistunut ja varmistellut haluaako T olla vapaa, haluaako hän erota. T sanoi aina, ettei halua erota ja lupaili vähentää juomista. Tässäkään ei olla sittemmin toimittu tasa-arvoisesti, vaan T katsoo voivansa erota ns. omalla ilmoituksella, kanssani keskustelematta (tästä lisää myöhemmin, ehkä). Viimeksi tänään kerroin eräälle henkilölle siitä, että tässä suhteessa ei ole lainkaan tasavertaiset aseet käytössä; minulla ei ole ainuttakaan keinoa rajata mitään tai vaatia jotain, mutta T:llä on mahdollisuus kostaa ja rangaista. Kaikki valta on hänellä; jos hän päättää, etten ole käyttäytynyt "riittävän hyvin", hän ei suostu tapaamaan minua tai ei vastaa puhelimeen ym.

T palasi heinäkuun loppupuolella lomareissultaan, kävi nopeasti asunnollaan ja tuli sitten luokseni. Olin edelleen kipeä ja ensisijaisesti syliä ja kainaloa vailla, joten ärsytti kun matkalta tuli "säästä voimia iltaan, sotketaan sun lakanat"-tyylisiä viestejä. T oli luonani pari päivää ja sitten oli tiedossa kesäillan vietto kavereiden kanssa, vaikka olin huolissaan koronasta ja pohdin, riskeeraako T meidän mahdolliset tapaamiset. Tuntui siltä, ettei T miettinyt syy-seuraus-suhteita lainkaan. Surin sitä, ettei asioista sovittu yhdessä, vaikka T niin koitti esittää sanomalla, että minun mielipiteilläni on merkitystä.

Tuolloin podin myös sitä, että T ei ota minua minnekään mukaan ja kaikki jää minulta kokematta ja näkemättä, osittain joistain omista peloistani johtuen. Tällöin T on laittanut minulle yhden kauneimmista viesteistään: "Meillä on vielä paljon aikaa tehdä ja kokea yhdessä". Valitettavasti tämän suhteen ollaan jääty puolitiehen.

Heinäkuun 2021 osalta mainitsen vielä sen, että T:n äiti oli todennut: "Nyt meni hyvä mies pilalle" (kun löysi naisen).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti