-->

torstai 9. maaliskuuta 2023

Millainen on sinun tuntemasi basistin kaima? Osa 2

 Tätä aloitellessa kello on 4:30. Tämäkin yö olisi pitänyt saada nukuttua, koska huomenna on tiukka päivä, mutta toisin kävi.

Mitä asiaa hänellä sitten oli?

1) klo 1:47 Niin

klo 1:48 No

klo 1:50 Sit

klo 1:51 Ei

klo 1:52 Varmaan

klo 1:54 Kannata

klo 1:56 Olla

klo 1:57 Semmosessa

klo 1:58 Suhteessa

10) klo 1:58 Jos

klo 1:58 Ei

klo 1:58 Tunne

klo 1:59 Oloaan

klo 2:00 Hyväksi

klo 2:00 Siinä

klo 2:01 . (joo, jopa piste on pitänyt laittaa omana viestinään)

klo 2:04 Mut

klo 2:05 Sulle

klo 2:07 Tuntuu 

20) klo 2:08 Olevan

klo 2:10 Hyvin

klo 2:10 Vaikea

klo 2:11 Tajuta

klo 2:11 Se

klo 2:14 Et

klo 2:15 Semmosen

klo 2:16 Ihmisen 

klo 2:16 Kans

klo 2:17 Ei

30) klo 2:19 Kannata

klo 2:19 Tai

klo 2:20 Oo

klo 2:20 Pakko

klo 2:21 Olla

klo 2:22 Joka

klo 2:23 Aiheuttaa

klo 2:24 Omasta

klo 2:25 Mielestä

klo 2:26 Mielipahaa

40) klo 2:27 .

klo 2:28 Joo,

klo 2:28 On

klo 2:29 Ollu

klo 2:31 Niitä

klo 2:32 Kivoja

klo 2:33 Aikoja

klo 2:33 Myös

klo 2:34 .

klo 2:35 Mut

50) klo 2:35 Ei

klo 2:36 Se

klo 2:37 Oikein

klo 2:38 Auta

klo 2:39 Ku

klo 2:39 En

klo 2:40 Vaan

klo 2:42 Pysty

klo 2:44 Olemaan

klo 2:45 Semmosen 

60) klo 2:46 Ihmisen

klo 2:47 Kans

klo 2:48 Joka

klo 2:50 Käsittelee

klo 2:51 Ne

klo 2:52 Huonommat

klo 2:53 Ajat

klo 2:55 Tollee

klo 2:56 .

klo 2:56 Tai

70) klo 2:56 Enemmän

klo 2:57 Tai 

klo 2:57 Vähemmän

klo 2:58 Tahallaan 

klo 2:58 Aiheuttaa

klo 3:00 Niitä

klo 3:01 Huonompia

klo 3:02 Aikoja.

klo 3:03 Eikä

klo 3:03 Anna

80) klo 3:03 Toiselle

klo 3:03 Omaa

klo 3:03 Aikaa

klo 3:04 Ja

klo 3:04 Vapautta

klo 3:04 .

klo 3:04 Noh

klo 3:04 ?

klo 3:05 Mikä

klo 3:05 Nyt

90) klo 3:05 On

klo 3:05 Ku

klo 3:05 Et

klo 3:06 Vastaa

klo 3:06 ?

klo 3:06 Kyl

klo 3:06 Yleensä

klo 3:06 Tässä

klo 3:07 Ajassa

klo 3:07 On

100) klo 3:07 Tullut

klo 3:08 Jo

klo 3:08 Monta

klo 3:08 Pitkää

klo 3:08 Vastausta

klo 3:08 .

klo 3:09 Emmä

klo 3:09 Pysty

klo 3:09 Puhumaan

klo 3:09 Rauhassa

110) klo 3:10 .


110 viestiä puolessatoista tunnissa. Ja tossa se asia sitten oli. Nyt vasta pystyin nuo lukemaan, kun viestejä oli jossain vaiheessa jonossa 30 kpl eikä omat viestit lähteneet.

Tästä tulee kivasti ilmi se, että olen ollut syyllinen ja tehnyt virheitä kun odotin toisen ymmärtävän sen, että tukea kaipaa kun saa suruviestin. Oletin toisen ymmärtävän sen, että siinä surussa ei vellota ikuisuuksia, koska tällä kertaa ei ollut kyse niin läheisestä henkilöstä, että olisin joutunut selvittämään kuolinpesää tms. Ja sekin, että ensisijaisesti en tarvinnut tukea siihen, että olisin surusta täysin riekaleina, vaan niihin käytännön asioihin, joita jännitin. Olen joskus ollut suhteessa, jossa minulle sanottiin äitini kuoltua: "No niin, taas lisää töitä mulle". Nyt ei ollut kyse siitä, että pitäisi juosta pakoon tyhjennettäviä asuntoja tai isoja hautajaisjärjestelyjä ja muita hoidettavia asioita.

Hän tietää sen, miten minulla on tapana pelätä ja ahdistua, joten skarppaaminen ja sparraaminen hautajaisten yli olisi ollut tarpeen. Jonkinlainen kannattelu olisi ollut osoitus välittämisestä ja siitä olisi tullut hyvä mieli. Olenkin pyytänyt häntä pohtimaan, miltä vastaava tilanne omalla kohdalla tuntuisi, mitä odottaisi muilta, millaista kohtelua toivoisi.

Ilmeisesti olen myös tahallani aiheuttanut sen, että tähän tuli vähän hankalampi vaihe. En ole noita tai velho, enkä ole ollut sukulaisen tapaturman sattuessa lähimaillakaan, joten käsittääkseni en ole tätä hankalampaa vaihetta enemmän tai vähemmän tahallani aiheuttanut.

Huonompia aikoja en käsittele mitenkään erityisellä tavalla, vaan koitan ottaa hankalat asiat puheeksi ja esim. sanoa siitä, jos suhteessa jokin asia tuntuu minusta epäreilulta tai jos tuntuu siltä, että vain minä joustan ja hän luottaa siihen, että minun aikatauluni kyllä mukautuvat hänen aikatauluihinsa. Muun tapaisissa / konkreettisemmissa asioissa koitan aiemmasta oppineena pilkkoa isommat hankalat asiat pienemmiksi kokonaisuuksiksi ja hoitaa niitä pala kerrallaan. Jonkin asian pitkittyessä turhaudun ja hätäännyn; en osaa tätä, miksi en saa keneltäkään apua, vaikka koitan pyytää. Ja toki kun asiat pitkittyvät, myös hermostuneisuus lisääntyy. On kai luonnollistakin kaivata ja tarvita joskus apua muilta ihmisiltä. Saatan hätääntyä aika paljonkin sellaisissa tilanteissa, joita en koe osaavani, vaikkapa uuden tietokoneen asentaminen. Ennemmin jätän uuden tietokoneen hankkimatta vanhan vedellessä viimeisiään, kuin edes yritän itse uuden koneen asentamista. 


Ongelmana on suhteen alusta asti ollut yhdessä sovittujen sääntöjen puuttuminen; hän saa unohtaa ja perua tapaamisia, hän saa unohtaa syntymäpäiväni tai kun muistutan lahjasta, jonka hän on luvannut, hän saa sanoa, että kiristän häntä. Hän saa pitää mykkäkoulua, joka ei edes ala mistään ns. hyvästä syystä (mykkäkoulu on aina vahingollista) ja hän saa olla vastaamatta viesteihin tai puheluihin. Minua hän on monta kertaa muistuttanut siitä, miten sovituista asioista täytyy pitää kiinni. Hän on myös tehnyt numeron siitä, kun minä jätin kerran (jep, yhden kerran) vastaamatta hänen viestiinsä.

Olen koittanut sanoa hänelle, että "huonompia aikoja" aiheuttaa hän omalla käytöksellään. Hän voi olla viikon tai kuukaudenkin ottamatta yhteyttä, vaikka olen sanonut, että on todella haitallista kun yhteys katkeaa ja hän ei kannattele sitä. Romantiikka säilyisi tuoreena, kun laittaisi vaikka hyvän yön toivotukset illalla. On niin paljon pieniä tapoja, joilla voi osoittaa, että ajattelee toista ja välittää. Ja kun tuollaisista asioista tulee hyvä mieli; kokemus siitä, että on tärkeä.

Tässä suhteessa minun tunteeni ovat kiellettyjä, paitsi jos satun olemaan iloinen, hauska tai kiva. Jos hän on loukannut minua, en saa tuoda sitä esiin. Mitään asioita ei käsitellä ja puhuta selväksi, kaikki ikävät asiat jäävät hiertäväksi taakaksi, vaikka olen monta kertaa koittanut sanoa, että olen valmis puhumaan asioista ja mun toive on se, että asiat käsitellään niin, että virheistä voi oppia - haitallinen kierre katkeaisi ja pahaa mieltä toiselle aiheuttavat toimintamallit eliminoitaisiin.

Suurin huoli tässä tulee siitä, ettei hän ymmärrä, että olen tosiaan yhdestä masennuksen alhosta noussut ja voinut nyt huomattavasti paremmin. Hän on tietoinen elämäni haasteista ja siitä, että jonain päivänä voi ahdistaa pelkkä kauppaan meneminen. Olen nämä asiat kertonut, jotta hän tietäisi mihin ryhtyy. Olen kertonut, että mulle tulee melko helposti kokemus hylkäämisestä. Miten tämän voisi huomioida; juurikin sillä, että asioista puhutaan ja sovitaan yhdessä ja molemmat joustaa ja huomioi toista. Hän ei ymmärrä sitä, että kun sanon, että nyt voin todella huonosti ja pelkään omia aaltoina tulevia "pahoja" ajatuksiani, olen aivan tosissani ja kerron siitä, koska en tiedä mitä tapahtuu. Niissä hetkissä kaipaisi edes jotain pientä lohdutuksen sanaa. Mutta kun hän ei vastaa, pahan kierre vahvistuu ja koen olevani arvoton ja tämä johtaa entistä vaikeampiin tunteisiin. Täysin loogista. Niin kiire ei voi olla, ettei parin tunnin sisällä tai edes vuorokauden sisällä ehtisi reagoida. Pikemminkin kyse taitaa olla siitä, ettei hän vaan välitä. 

Oma aika ja oma vapaus? Olemme nähneet tammikuussa kahdeksana päivänä ja helmikuussa myöskin kahdeksana päivänä. Viime vuonna oli kaksi sellaista kuukautta, joiden aikana emme nähneet lainkaan. Kuten on jo tullut todettua, myöskin puhelimen kautta tapahtuva kommunikointi voi olla päiväkausia, jopa viikkokausia täysin kuollutta. Hän ei ymmärrä sitä, että mikäli hän on ollut kaksi viikkoa täydessä hiljaisuudessa ja vaikkapa juopotellut ja reissannut muiden kanssa tms, niin en todellakaan ole seuraavan kerran tavatessamme odottamassa iloisena ja täynnä rakkautta. Eikä näin tapahdu varsinkaan silloin, kun minulla on ollut "tauon" aikana jotain hankalia juttuja, joista olen koittanut hänelle viestiä laittaa. Hän ei osaa ajatella, että jos hänellä on kahden viikon tauon aikana kivaa ja rentoa tekemistä, minun elämäni on hänestä erillään ja minun kokemukseni kuluneista viikoista voi olla täysin toisenlainen.

Voin myöhemmin spekuloida sitä, mistä suuri tarve omaan aikaan ja vapauteen syntyy. Nyt kello on jo 5:23.


Ai niin, voisin laittaa tähän kuvan kodistani siltä ajalta, kun voin todella huonosti. Hän saattaa nähdä tämän ja mikäli hän ei ymmärrä miten paljon olen muutamassa vuodessa edistynyt, en voi mitään. Olen paremmassa kunnossa ja toipunut melkoisesti, mutta täysin ehjä meistä tuskin on kukaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti